Het is: .

Een Andere Gouden Koe

De auto. Ook wel de Gouden Koe genoemd. Waarom? Omdat een automobilist enorm veel geld uitgeeft aan dit specifieke vervoermiddel. Naast de aanschaf, waarover men belasting betaalt, zijn er ook de verzekeringen (plus belasting), de wegenbelasting en tenslotte de brandstof waarover ook belastingen worden betaald. Tel daarbij ook nog eens het onderhoud en de jaarlijkse APK-keuring (inclusief belastingen), parkeerkosten, en iedereen beseft dat autorijden een hele dure bezigheid is.

Veel belastingen naast veel geld maken het bezit en gebruik van een auto in moderne tijden enórm kostbaar, duurder dan duur. Die term Gouden Koe (die ook nog eens met een knipoog verwijst naar de Gouden Koets van het Koninklijk Huis) is dus geheel terecht, gezien de hoge sommen geld die ermee gemoeid gaan. Een kleine 150 jaar heeft dit brandstofvoertuig de wereld naar een hogere welvaart en samenleving getild. Maar aan dat tijdperk komt snel een einde.

Brandstof is een vieze business; dat is het altijd al geweest, letterlijk. Brandstof oppompen in ruwe olievorm, brandstof maken en raffineren, brandstof vervoeren, tanken en verbruiken, de hele keten is vervuilend. Tot het punt dat de planeet op dit moment elk jaar verder opwarmt met alle schadelijke natuurrampen tot gevolg. Eerst wisten we niet beter, maar sinds de jaren '70 zijn deze milieurapporten bewust en systematisch onder het tapijt geveegd, resultaten afgezwakt of zelfs verzwegen.

Maar inmiddels weet de wereld wel beter en moet het roer drastisch om. We moéten stoppen met gebruik van álle brandstoffen uit olie en gas, en zo snel mogelijk. Want: al zouden we pér direct vandaag stoppen in de hele wereld met alle olie- en gasproducten, dan duurt het nog 70 tot 300 jaar voordat de opwarming van de aarde stopt en herstelt. Zó veel is de atmosfeer al verstoort door de uitstoot van gassen. En nog steeds pompen we elke dag meer uitlaatgassen en schoorsteengassen de lucht in.

Omdat de wereld snel verandert, en de wereldpolitiek eveneens, is snel handelen daarom het allerbelangrijkst. Thuiswerken wordt steeds meer gemeengoed, en robotisering van de industrie staat in de startschoenen. Simpel gezegd: binnen tien jaar zal er aanzienlijk minder (85 tot 90% is de schatting) woon-/werkverkeer zijn. Ook de stadscentra en dorpskernen zullen dan autovrij zijn gemaakt. Winkelcentra zullen zich verplaatsen naar webshops, drones en elektrische Last Mile Vehicles (LMV's) zullen de voornaamste boodschappen thuisbezorgen.

En hoewel Nederland een zeer belangrijk doorvoer- en transportland is in Europa, zal heel veel asfalt en ook parkeerplaatsen niet meer nodig zijn. Het moment van autobezit en gebruik zal op zijn retour gaan, en dat is lang niet zo dramatisch of erg als het klinkt. De Nederlander stelt nu nog steeds prijs op zijn waardevolle privébezit de auto, die ook nog eens als statussymbool wordt gezien. Dát gaat veranderen.

Omdat Nederland, net als de rest van de wereld, moet vergroenen om de effecten van klimaatverandering tegen te gaan en we de planeet leefbaar proberen te houden, en tegelijk we een nieuwe welvaart in stand moeten gaan houden, staan we aan de vooravond van grote en ingrijpende veranderingen die noodzakelijk zijn. Iedere burger zal dit gaan merken, en uiteindelijk zullen we allemaal in een veranderende wereld en veranderend klimaat komen te leven en te werken.

Nederland zal weer meer zaken in eigen land gaan produceren, maar op een klimaatvriendelijke manier. Robots zullen straks 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar onafgebroken kunnen produceren, waardoor er een overvloed aan productie zal ontstaan, die de prijzen scherp zullen doen dalen. Alles wordt op die manier weer betaalbaar. Er zullen steeds minder mensen nodig zijn voor fysiek en administratief werk. Deze robots zullen ook inkomstenbelasting gaan betalen waardoor de overheid veel meer geld binnenkrijgt om de wijzigingen uit te voeren aan het verkeer en vervoer.

Treinen rijden inmiddels op 100% op groene stroom. Bussen worden steeds vaker elektrisch voor het openbaar vervoer. Zware vrachtwagens gaan ook over op elektrisch rijden, maar eventueel ook op waterstof. Dat laatste stoot schoon drinkwater uit als bijkomstigheid. Alle Last Mile Vehicles zullen elektrisch gaan rijden tot aan de voordeur. En zodra de eerste tokamaks volledig 100% operationeel zijn, zal elektriciteit thuis net zo geleverd gaan worden als een internetabonnement nú: onbeperkt stroom voor een vast laag bedrag per maand. Maar zover zijn we nog niet.

Elektrisch rijden is ook geen eindstation, maar een nieuwe manier van persoonlijk, wat zelf niets uitstoot. Dát is belangrijk. Tegenstanders wijzen op de winning van grondstoffen voor de accu's, die gevaarlijk en vies zijn, maar die vallen in het niet bij de uitstoot van brandstoffen die het vervoer nú uitstoot. Het is een tijdelijke oplossing, en voor privé vervoer is het de enige juiste optie, tenzij we massaal gaan fietsen (zónder accu) en dat is niet voor elke burger te doen. We verouderen als samenleving, ook dat is een feit.

En waar we nu nog de komende decennia moeten wennen aan die nieuwe manieren van elektrisch vervoer, komt daar ook nog eens het bezit bij van privé vervoer. Immers, als woon-/werk verkeer niet langer meer noodzakelijk is voor de massa, waarom zou je dan nog een systeem in stand houden omtrent die auto? De auto zal nooit verdwijnen, maar we kunnen die massa voertuigen die niet langer nodig zijn snel en eenvoudig decimeren.

Op één parkeerplaats voor één auto kun je ook 6 (deel-)scooters of 12 (deel-)fietsen parkeren. 4 Personen in één auto, of 12 op de scooter of zelfs 24 op de fiets, maximaal. We kunnen dus veel meer doen met vrijgekomen parkeerplaatsen. Hubs (parkeerterreinen) rondom grote steden is een optie, waar je buiten de gemeentegrens parkeert op een groot terrein, en waar shuttlebussen af en aan je naar het centrum van de stad brengen. Op die manier kunnen ook de parkeerterreinen en garages binnen de stad verdwijnen. 

Winkelcentra kunnen geconcentreerd worden op een paar plekken, waar men uitsluitend 's nachts mag bevoorraden, zodat er zo weinig mogelijk mensen en verkeer last van hebben. Alle stadscentra moeten worden afgesloten voor autorijden, zodat de lucht ook schoner wordt voor de bewoners. Parkeerplaatsen kunnen gewijzigd worden in parkeerplaatsen voor deelfietsen en deelscooters, of teruggegeven aan het groengebied, of bewoners kunnen er kleine groentetuintjes van maken als ze dat willen, zodat de temperatuur in de stad ook koeler gaat worden.

Bewoners zouden ook kunnen kiezen om een auto of bestelbus te delen in de wijk, waarbij de kosten van huur en onderhoud worden verdeeld onder het gebruik per bewoner hiervan. De auto is niet langer bezit, dat neemt een leasemaatschappij op zich. Ook bij defecten aan het voertuig wordt er direct voor een vervangend vervoermiddel gezorgd, zodat medehuurders van de deelauto hier geen omkijken naar hebben.

De elektrische deeltaxi kan ook een optie worden, waarbij je via een app de deeltaxi oproept uit een hub en deze automatisch komt voorrijden op het juiste tijdstip. Zo'n voertuig rijdt dan maximaal 45 km/uur en is uitsluitend voor lokaal gebruik op te roepen (50 km radius, 100 km heen en weer terug). Ook het openbaar vervoer kan een duit in het zakje doen door meer busjes op oproep te laten rijden, of vaker kleine busjes te laten rijden (elke 10 minuten bijvoorbeeld, en geheel elektrisch).

Kortom: drones en LMV's bezorgen onze spulletjes thuis, we nemen vaker de elektrische (deel-)(snor- of brom-)fiets, het OV gaat vaker en voordeliger rijden, we kunnen een deelauto per straat of wijk nemen, deeltaxi's oproepen en hebben we een eigen elektrische auto, dan kan deze stroom terugleveren aan huishoudens, en wordt er vaker buiten dorpskernen en stadscentra geparkeerd. 

Auto's op alternatieve brandstoffen als waterstof of ammoniak zijn nu nog toekomstmuziek, maar elektrisch rijden is vol in opkomst en als we geen voertuig zelf meer nodig hebben voor woon-/werkverkeer, dan zijn er straks elektrische alternatieven genoeg om tóch te komen waar we willen zijn. De tijd van een eigen Gouden Koe zijn voorbij en veranderen langzaam in Gouden Tijden voor andere koeien qua vervoer. En uiteindelijk is dat beter voor de burger, de eigen portemonnee en vooral ook voor de planeet.

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021. alle artikelen op deze site zijn 100% door mensen gemaakt en geschreven.

Waar Ik Voor Sta