Artiest | Electric Light Orchestra |
Titel | 'Secret Messages' |
Stijl | pop, rock, progrock |
Medium | lp |
Label | JET Records, 1983 |
Tracks | 10 |
Speelduur | 42 minuten |
In 1983 presenteert het Electric Light Orchestra (kortweg ELO) het album 'Secret Messages'. Oorspronkelijk bedoeld als een volwaardig dubbelalbum, maar uiteindelijk verschenen al enkel album, staan hier tien juweeltjes van tracks op. Leadzanger Jeff Lynne (J.L.) heeft ooit van John Lennon (ook J.L.) persoonlijk te horen gekregen dat de Beatles ook precies zo zouden klinken, als ze als band waren verder gegaan met muziek maken. Een groter compliment kun je haast niet krijgen natuurlijk.
De band die vaak gebruik maakte van de befaamde vliegende schotel op de hoezen, gooit het qua ontwerp ditmaal eens over een geheel andere boeg. De albumtitel verwijst met een knipoog naar zowel de hoes als enkele tracks, ingegeven door de christelijke fundamentalisten uit Amerika, die in het achteruit draaien van elpees en singles allerlei verborgen en natuurlijk satanische boodschappen wisten te ontcijferen, waardoor rock en metal werden bestempeld als muziek van de duivel. Nadenkertje: wié is er eigenlijk begonnen met het achteruit draaien van vinylplaten? Juist, diezelfde christelijke fundamentalisten.
Lynn en de zijnen geven met dit album een duidelijk signaal af dat dit allemaal onzin is natuurlijk en dat bands als tegenprotest tegen al die nonsens opzettelijk zogenaamde geheime boodschappen begonnen te plaatsen in hun muziek. In het eerste en laatste nummer zit aan het begin en eind een stukje audio speciaal verwerkt wat je andersom kunt beluisteren. Het nummer 'Secret Messages' begint met de boodschap: "Welcome to the show, come again", en in het laatste nummer 'Rock 'n Roll Is King' zit de boodschap "Thank you for listening" verwerkt. Allemaal vrij onschuldig dus.
De albumhoes ontworpen door David Costa bevat eveneens veel geheime visuele easter eggs. We gaan ze niet verklappen, maar ze zijn te vinden. Maar weer terug naar de muziek. 'Secret Messages' opent met het gelijknamige nummer. Na het bewust spookachtige intro volgt een heerlijk zomers klinkende rocksong zoals we dat gewend zijn van de band. De stemming zit er gelijk goed in wat ons betreft. 'Loser Gone Wild' is een semi-bluesrocknummer en zoals het goede blues betaamt, gaat het over een loser die geniet van het nachtleven.
We vervolgen met 'Bluebird' wat eveneens dat geweldige popgeluid van ELO laat horen. Natuurlijk heeft elke band in de 80's een ballad geschreven, en daar voldoet ELO aan met 'Take Me On And On'. Het is een mooi tijdsbeeld gevangen in muziek. Het betere rockwerk is te horen met 'Four Little Diamonds', waar je met gesloten ogen toch zó de Beatles zou kunnen horen. Geweldig. Net als met 'Bluebird' laat 'Stranger' ook weer dat typische en zo mooie popgeluid horen. Zorgeloze muziek, het blijft een puur genot om naar te luisteren.
En wat wisselt dat weer mooi af met 'Danger Ahead' waar het Hammond orgel wordt gemixt met rockgitaar en popmuziek. ELO is dan ook zeer veelzijdig en speelt letterlijk met stijlen. Het gevoelige 'Letter From Spain' is een heerlijk slow nummer wat je meevoert in de teksten. We stomen op met 'Train Of Gold' en komen zo aan bij de hekkensluiter van dit album, wat eveneens een grote hit werd: 'Rock 'n Roll Is King'.
Het is de veelzijdigheid van de instrumenten, de wisseling op het album in stijlen en tempo, en natuurlijk de geweldige studio afwerking die van 'Secret Messages' een geweldig album maken. Een tijdloos album gemaakt door één van de grootste bands ooit. Het is en blijft speels en geniaal tegelijk en zal een zeer breed publiek aanspreken. Niets dan lof.