Artiest | Nona |
Titel | 'Nona' |
Stijl | soul |
Medium | cd |
Label | Universal Music, 2019 |
Tracks | 13 |
Speelduur | 48 minuten |
De Udense Nona is met een ijzersterk debuutalbum de muziekwereld binnen getreden. Naast een geweldig muzikaal gevoel en prachtige rauwe stem heeft zij haar jarenlange aantekeningen, zelfgeschreven teksten en Amerikaanse leerschool omgezet in iets schitterends en herkenbaars. Nee, we gaan die lijn niet hardop trekken naar "klinkt als Amy Winehouse", ook al is dat een geweldig compliment op zich natuurlijk. Nee, Nona doet haar eigen ding en dat doet ze verdomd goed. Zij debuteert met dertien songs die zó vertrouwd in de oren klinken en die naast een kern van soul vaak omgoten zijn met een laagje pop en soft rock. Heerlijk.
Opener 'It's Alright' klinkt griezelig authentiek alsof we Amy Winehouse zelf horen doorklinken. Niets is minder waar: dit is Nona helemaal zelf, en wat een prachtig nummer is het. Het dromerige 'Sleeptalking' is eveneens een juweeltje om te beluisteren, maar 'Giving It All' is wat ons betreft het visitekaartje van het album. Nona's stem klinkt betoverend. Maar het is het geheel wat dit debuutalbum zo geweldig maakt. De muziek is geweldig uitgemixt en veelzijdig; de wall of sound is compleet en duidelijk aanwezig.
'Hold On Me' heeft eveneens die heerlijk balans tussen instrumentatie en dynamiek, net als 'Last To Know'. Eveneens een nummer omkippenvel van te krijgen is het authentieke 'Birds Of The Night'. Hier kunnen we maar geen genoeg van krijgen. Dit is Nona op haar best en even verderop doet ze het nogmaals met 'Addicted'. We blijven het zeggen: het is Nona die haar eigen ding doet en al klinkt het soms gruwelijk op een artieste die ons veel te vroeg heeft verlaten, dan mag het niet verwonderlijk zijn dat Nona al een volle agenda heeft met optredens. Deze Nederlandse snel rijzende ster gaat het internationaal nog heel ver schoppen.