In de nabije toekomst verandert de manier waarop we onszelf vervoeren ingrijpend. Het tijdperk van benzine, diesel en kerosine komt ten einde. En dat is goed voor het klimaat. Waar inmiddels de consument al het electrisch rijden leert kennen en omarmt, is de verwachting dat het wegtransport en -vervoer met de tijd overschakelt op waterstof, maar dat laatste zal nog even duren.
Electrisch rijden is betaalbaar rijden. Hoewel de aanschafprijs van een electrisch voertuig hoger is dan van een model met een verbrandingsmotor, zijn er eigenlijk nauwelijks tot geen onderhoudskosten. De enige limiet? Op dit moment de (betrouwbaarheid en) maximale reisafstand op een volle accu. Natuurlijk zijn fabrikanten hier volop mee bezig om nieuwe batterijtechnologie mogelijk te maken met langduriger opslag en langer meegaande batterijen, maar uiteindelijk zal de levensduur van de accu het maximale reisbereik van het voertuig bepalen.
Volgens de eerste praktijktesten wereldwijd verslechtert de accukwaliteit tussen de 5 en 10% per jaar, bij dagelijks normaal gebruik. Dat betekent dat je maximale reisafstand dus afneemt, én dat je de accu vaker moet gaan opladen. Immers, na een jaartje of 6 ben je al tussen de 30 en 60% van je accu capaciteit kwijt. Dat dit eventueel ook anders kan, bewijst men ondermeer in Frankrijk en Noorwegen.
Door van de snelweg een permanente oplader te maken, kan men via draadloze inductie continue tijdens het rijden de accu blijven opladen, zodat je in theorie oneindig ver door kan blijven rijden. De limiet van de accu is dan niet langer de maximale reisafstand. In stilstand kan met het voertuig boven een inductie laadtegel in de weg of op de parkeerplaats parkeren, zodat ook hier draadloos wordt opgeladen.
De voordelen naast het onbeperkte reisbereik: geen land vol met laadpalen, geen gedoe met snoeren en altijd een volle accu om te kunnen rijden, ongeacht de kwaliteit van de batterij. Inductieladen kun je nú al met sommige mobiele telefoons; deze worden via hetzelfde inductieprincipe geladen. Het aanpassen van de wegen zal wél noodzakelijk zijn, om de laadkabels onder het wegdek te kunnen plaatsen. Ook de afstand tussen het wegdek en de oplader in het voertuig luistert nauw. De stroomvoorziening kan per weggedeelte van zonnepanelen en windmolens kunnen komen. Het ís mogelijk.
Nú nog heeft een electrische fiets een bereik van zo'n 30 kilometer en een electrische scooter het dubbele. Voor een gemiddelde auto geldt op dit moment een bereik van maximaal zo'n 300 kilometer, luxere modellen kunnen al flink verder reizen. Maar dit is gemeten met een nieuw accupakket en in optimale omstandigheden. Inductieladen kán een oplossing worden voor electrisch personenvervoer.
{youtube}https://www.youtube.com/watch?v=oVEuOtRLNzc{/youtube}