De ColecoVision was een eigenaardige spelcomputer qua vormgeving. Het ziet eruit als een defecte videorecorder, met daaraan 2 gekrulde telefoonsnoeren, waaraan de controllers waren bevestigd. Een controller in dit geval was een soort bekabelde afstandsbediening, met daarin een numeriek tiptoetsenbord en daarboven een grote draaiknop.
Net als Philips, Atari en Intellivision werkte ook dit systeem uit Amerika met spelcartridges. Qua beeld én geluid was de ColecoVision ook net iets beter dan alle concurrenten uit die tijd. Ik kocht het systeem gebruikt inclusief spellen van een collega waar ik destijds werkte, voor een vriendenprijsje: 75 gulden (€34,03). Wat ik daarbij geleverd kreeg was:
Één van de spellen die er bij werd geleverd was het welbekende 'Arkanoid'; tegenwoordig bij velen bekend als 'BreakOut'. 'Arkanoid' was één van de eersten die met een beweegbare paddle een bal moest laten stuiteren tegen een muur van stenen, die verdwenen als de bal deze raakte. Tegenwoordig niet zo bijzonder, maar voor die tijd revolutionair. Je had écht het gevoel dat je in de speelhal bezig was, in plaats van in de woonkamer. En moeilijk is het nog steeds, leuk eveneens. | |
'Asteroids'. Revolutionair. Spectaculair. De volle rekenkracht van de processor benut op een originele manier. 'Asteroids' zorgde voor fragmentatie van sprites (opdelen in kleinere delen die elk hun eigen weg gaan), en oneindige trajecten waarbij een sprite die uit beeld verdwijnt aan de zijde tegenover weer in beeld verschijnt. Met je kleine ruimteschip middenin het beeld moest je asteroïden ontwijken, of ze vernietigen met je lasterstraal. Maar opgepast: wordt een asteroïde geraakt dan breekt hij op in kleinere stukken die elk hun eigen weg gaan. Na een keer of 4 raken zijn ze dan helemaal vernietigt. Begin je met slechts enkele grote brokken ruimterots, al snel wordt je omgeven en benaderd door heel veel kleine stukken. Gelukkig kun je ook je ruimteschip verplaatsen door boosters af te vuren om te versnellen of af te remmen. Zelfs na 40 jaar blijft dit een geweldig leuk spel om te spelen. | |
'Boulder Dash' was een strategisch spel, waarbij je als schatgraver mijnen aanlegt door te graven op jacht naar beloningen. Maar hoe dieper je graaft, hoe meer je moet nadenken, want soms vallen er rotsen en storten er mijngangen in, of kun je niet meer terug omhoog. Hoewel destijds nog redelijk eenvoudig, was het spel uitdagend en variërend genoeg om het te blijven spelen. | |
'Defender' is een horizontale scroller, ofwel een spel waarbij het beeld horizontaal van rechts naar links beweegt. Je bent straaljagerpiloot en bewapend en op weg naar het eindspel moet je met je bommen objecten op de grond zien te raken, met je machinegeweer naderende vijanden neerschieten en ondertussen vijandig vuur en ander geweld zien te ontwijken. Tijdloos vermaak. |
In al die jaren had ik een handjevol games voor de ColecoVision en ook al heeft hij het altijd goed gedaan en was hij tweedehands, ik heb er veel uren plezier aan beleeft destijds. Uitzonderlijke vormgeving, maar degelijk en erg betrouwbaar. Uiteindelijk heb ik deze set weer doorverkocht.