Uitgave: Thunder Castle Games
Jaartal: 1995
Soort: trading card game
Aantal Kaarten: 150
Prijs Starter Origineel: $ 4,50 (56 kaarten)
Prijs Booster Origineel: $ 1,00 (8 kaarten)
Spelconcept:
Speltechnieken:
Artwork:
Laten we vooraf even duidelijk zijn: het gaat ons er niét om of een spel destijds flopte of succesvol was. Het gaat ons er ook niet om wat persoonlijke meningen van spelers / verzamelaars waren. Het gaat ons ook niet om verzamelwaardes of huidige prijzen. Het gaat ons maar om hoofdzakelijk één ding: is het spel het spelen / verzamelen waard vandáág de dag?
In de hoogtijdagen van de jaren '90 kwam de ene uitgever na de andere uit met een verzamelkaartspel. Verzamelen is één, spelen is iets anders. Alwéér werd er naar de CCG kampioen 'Magic: The Gathering' gekeken en waren kwaliteit en spelregels ondergeschikt aan het haastig uitbrengen van een eigen spel. Het ontbrak Thunder Castle Games ook niet aan ambitie, en ze hadden waarschijnlijk de allerbeste intenties, maar tussen het bedenken en het definitief spelen van een spel zit een hele lijn aan tussenstations, waar van alles kan wijzigen.
Het spelconcept is dus niet erg origineel te noemen. Spelers zijn tovenaars die tussen dimensies strijden. In plaats van 20 levens nullifiën, moet een speler 5 schilden vernietigen. Wezens welke langs de schilden passeren kunnen worden geblokkeerd. Er zijn zes verschillende fracties. Zie je de overeenkomsten? Goed, de kaarten liggen enigszins anders op tafel. Goed, de terminologie is wat anders. Maar Towers In Time was verre van origineel.
Nu naar de tegenwoordige tijd: wat vinden we nú van 'Towers In Time'? Om te beginnen is de basisset slechts 150 kaarten. Dát is zeer eenvoudig te verzamelen. De kwaliteit van de kaarten is glad en relatief dunner dan van de meeste andere CCG's, maar de druk is goed. Het artwork is re-de-lijk, maar matig in vergelijking met andere TCG's. Er is overduidelijk haastwerk van gemaakt.
Maar is het speelbaar? Ja! Dat is het. Als je het bot zegt, komt 'Towers In Time' neer op een 'Magic Light' editie, maar met redelijk gevarieerde spelelementen om anders te zijn. Destijds niet veel genoeg, want 'Magic' had een grotere en bestaande spelers basis met mooiere kaarten en artwork, plus georganiseerde toernooien. 'Towers In Time' had gewoon geen kans van slagen.
Maar het is leuk om snel te verzamelen en het is goed te spelen voor beginnende spelers. Nog wat leuke feitjes dan: Thunder Castle Games heeft het record van niet-uitgebrachte expansiesets op zijn naam staan, want voor 'Towers In Time' kwamen maar liefst 4 aangekondigde sets, te weten 'Greek', 'Zodiac', 'Amazon' en 'Norse' nooit meer uit. Ook een leuk feit: het spel was gedrukt, verpakt en naar de winkels verscheept. Maar men was in al die hectiek vergeten om het spelregelboekje mee te verpakken en te versturen.
Ja: 'Towers In Time' kwam zonder spelregelboekje uit. Je kon naar een telefoonnummer bellen in Amerika om de spelregels te horen, en pas in Scrye nummer 4 zag de uitgever zich genoodzaakt om de spelregels te publiceren. Foutje! Wij hebben volop spelregelboekjes voor het spel, die kun je gewoon hier gratis downloaden.