Uitgave: TSR
Jaartal: 1995
Soort: collectible card game
Aantal Kaarten: 300
Prijs Starter Origineel: $ 6,00 (60 kaarten)
Prijs Booster Origineel: geen
Spelconcept:
Speltechnieken:
Artwork:
Laten we vooraf even duidelijk zijn: het gaat ons er niét om of een spel destijds flopte of succesvol was. Het gaat ons er ook niet om wat persoonlijke meningen van spelers / verzamelaars waren. Het gaat ons ook niet om verzamelwaardes of huidige prijzen. Het gaat ons maar om hoofdzakelijk één ding: is het spel het spelen / verzamelen waard vandáág de dag?
We schrijven 1995, tijdens de hausse aan CCG's die de markt opkomen. Na een matige ontvangst van 'Magic' concurrent 'Spellfire', probeert uitgever TSR het nu met een card game gebaseerd op de mythos van 'Dungeons & Dragons'. Met 'Blood Wars' proberen spelers via goden en halfgoden politieke strijd te leveren in een fantasiewereld.
Het multiplayer spel bestaat uit speelrondes, waarbij je Victory Points moet scoren. Dit doe je door Challenges te spelen en van daaruit wordt het spel zó uitgediept, dat de vaart er uit is. Het spel zal aanvoelen een eeuwigheid te duren, zéker als je met meer dan twee spelers speelt. Natuurlijk had men goed naar het basismateriaal gekeken en dit in het spel uitgewerkt, maar er geen rekening mee gehouden dat het zodoende praktisch onspeelbaar werd.
Ook het ontbreken van boosterpacks in de basisset zorgde ervoor dat menig scholier zijn geld liever niét uitgaf aan een starterdeck om te kijken hoe het spel er uit zag kwalitatief gezien. De spelers die het wél kochten, vonden het spelen ervan te traag en te log. Er zouden oorspronkelijk maar liefst 6 expansiesets zijn gepland, maar al na de eerste expansieset werd overduidelijk dat men zich had vergist.
Anno 2022 is het spel nog steeds niet erg praktisch met spelen. De kaarten hebben gemiddeld artwork voor een CCG, en met 300 kaarten in de basisset een leuke collectie om aan te leggen. Het karton is van goede kwaliteit. Maar meer dan verzamelen is het spel niet waard vandaag de dag.