Uitgave: Wizards Of The Coast
Jaartal: 1996
Soort: trading card game
Aantal Kaarten: 283
Prijs Starter Origineel: $ 9,50 (60 kaarten)
Prijs Booster Origineel: $ 3,50 (9 kaarten)
Spelconcept:
Speltechnieken:
Artwork:
Laten we vooraf even duidelijk zijn: het gaat ons er niét om of een spel destijds flopte of succesvol was. Het gaat ons er ook niet om wat persoonlijke meningen van spelers / verzamelaars waren. Het gaat ons ook niet om verzamelwaardes of huidige prijzen. Het gaat ons maar om hoofdzakelijk één ding: is het spel het spelen / verzamelen waard vandáág de dag?
We schrijven eind 1996 in een verzadigde markt vol cardgames. Gebaseerd op het succesvolle 'BattleTech' computerspel en de eveneens succesvolle CGI/animatieserie 'MechWarrior' lanceert WotC het verzamelkaartspel van deze franchise. In het kort: middels gigantische robots val je de eveneens gigantische robots aan van je tegenstander. Richard Garfield ontwikkelde mede dit spel, waardoor je veel spelelementen van 'Magic: The Gathering' terugvindt zoals Resources, tappen, en meer.
Hoewel de markt op dat moment eigenlijk al is opgedeeld tussen 'Magic', 'Star Trek' en een stukje 'Star Wars', die samen goed zijn voor zo'n 85% van de verkopen, heeft men goede hoop op succes met dit spel. In twee jaar tijd worden er ook nog eens 3 expansiesets gelanceerd als aanvulling op de basis van 283 kaarten. Gamers vinden het kaartspel echter magertjes en 'Magic' spelers vinden het een slap aftreksel van hun eigen spel. In 1998 zal het spel daardoor stilletjes de CCG-arena verlaten.
Wat vinden we in 2022 van het spel? Om te beginnen is 'BattleTech' nog steeds een zeer succesvolle naam binnen het computergame genre. Voor het kaartspel is het kwalitatief goed: het karton en de drukkwaliteit zijn bekend zoals we die ook bij 'Magic' tegenkomen. Over het artwork zijn we wat minder te spreken; juist omdat in de animatieserie er een mix was tussen computer graphics en getekend, hadden we dit ook hier wel verwacht, maar wederom zal het wel onder tijdsdruk op de markt zijn gebracht, wat we ook bij andere CCG's hebben gezien.
Dan het spelen zelf: het regelboekje is helder geschreven en de regels zijn dan ook duidelijk. Het spelmechanisme werkt feilloos en de actie in het spel voelt authentiek aan zoals dat in 'BattleTech' zou moeten zijn. Het spel is leuk om te spelen en daar gaat het ook om tenslotte. We begrijpen de kritiek van destijds wel die 'Magic' spelers hadden, maar deze is niet terecht als je 'Magic' verder niet kent.
Met 283 kaarten heb je een mooie basisset om te verzamelen. Mooier nog is het als je ook de comics, of de games erbij hebt; dát maakt BattleTech pas écht compleet. Toegegeven, het artwork kan mooier, maar het is zéker nog steeds het spelen en verzamelen waard, met een goed spelmechanisme en een authentiek verhaal. Destijds té gemakkelijk weggezet als een "minder" spel.