(Historisch Genootschap Hoogvliet - via Facebook)
Radio Oudeland was een regionale winkel(keten) met enkele zaken in en om Rotterdam. Het was een bruingoed winkel, dus huishoudelijke apparaten, verlichting en elektronica. De winkel in Hoogvliet op de Willhelm Tellplaats zat destijds vlak in de buurt op route naar mijn school, waar even verderop op de hoek ook de eerder beschreven winkel van Tandy was gevestigd.
Beide winkels vulde elkaar prima aan. Waar Tandy de hobby elektronica en componenten deed, daar had Radio Oudeland de complete apparatuur als aanbod. De overlapping (en mijn klandizie) zat hem in de komst van de legale 27MC apparatuur. Beide hadden de zendbakken (Radio Oudeland de luxere en duurdere) en Tandy had ook de losse onderdelen.
Radio Oudeland was een concurrent van Radio Modern ( deze wordt later besproken) met een identiek assortiment. En waar beide eerst in hun eigen wijk klandizie bedienden, groeide de klantenkring én de concurrentie met de groei van woonwijken en in omliggende gemeenten. Radio Oudeland groeide als kool en verhuisde naar een groter pand en winkelcentrum, en breidde later nogmaals uit met een extra filiaal.
De producten waren allemaal bekende topmerken, en de service en vakkennis was uitstekend. Maar door de vele concurrentie moest Radio Oudeland meegaan in de welbekende neerwaartse spiraal van óf stuntprijzen bieden, óf B-kwaliteit en merken gaan bieden (GoldStar, Yoko, MT-Logic), óf bezuinigen op de kennis en ervaring van personeel (service). Dat werd nog heel lang tegengegaan, maar op de lange termijn ontkwam men er niet aan toen in de jaren '90 de branchevervaging plaatsvond.
Branchevervaging is een term die werd en wordt gebruikt als speciaalzaken niet langer alleen hun eigen producten maar ook een ander assortiment opnemen. Bijvoorbeeld tankstations die tabak en snacks verkopen, supermarkten die elektronica verkopen of fietsenmakers die sportvoeding verkopen. De concurrentie werd té groot en de winstmarge té laag en dat samen met de hoge huren voor de winkelpanden zorgden voor de nekslag van het bedrijf.
Niet veel later volgde ook Radio Modern met exact dezelfde ontwikkelingen, maar daarover later meer. Radio Oudeland was een supergoede onderneming met veel kwaliteit tot in de jaren '80. Het personeel was zeer deskundig en dacht pro-actief mee. De winkel was klein, druk en volgestouwd en daar was de omzetsnelheid ook naar. Maar de drang naar groei met meer filialen, de stortvloed aan B-merken en slechte kwaliteit van veel A-merken, en de prijsontwikkelingen van bedrijfspanden deden de winkels de das om. Grotere concurrentie, branchevervaging en een neerwaartse spiraal in winstmarge en kwaliteit zijn ten allen tijde funest, voor welke onderneming ook. Dat is jammer.
Toch heb ik er fijne herinneringen aan, daar op de Wilhelm Tellplaats. De kwaliteit was goed, de service uitmuntend en aan elke klant werd tijd besteed. Ook waren ze mede sponsor van de lokale jaarlijkse zeskamp in het winkelcentrum.