Van 1981 tot en met 1991 had Peter van Bruggen op de KRO radio het programma 'Het Weeshuis Van De Hits'; waarin hij met het kind Morrison zogenaamde 'verloren' hits presenteerde en draaide van artiesten met hitgevoelige songs, die nooit de hitlijsten haalden. Een mooie manier om de alternatieve en onafhankelijke muziek te presenteren. In de decennia erna heeft het geluid van de underground zich een weg naar boven gebaand, mede dankzij de overvloed aan festivals en het internet. Muziek wordt tegenwoordig op een heel andere manier geconsumeerd en beleeft dan pakweg 40 jaar geleden, waar men wekelijks braaf naast radio of televisie zat met de cassetterecorder in de aanslag om de populairste hits van die week op te nemen.
De definitie van de term 'hit' is duidelijk veranderd. Niet langer Hilversum domineert, maar maandelijks gratis te downloaden bestanden met ruim 120 nieuwe tracks, Spotify, YouTube en internetradio maken de dienst uit. Nieuwe muziek wordt je niet hapklaar ingelepeld via een lokaal gepushte lijst met songs, maar die stel je tegenwoordig zelf samen op je mobieltje of je laptop. De 'hit'parade van toen heeft plaatsgemaakt voor de downloadable content van nu. Waar vroeger de artiest zijn brood verdiende met de verkoop van platen, is nu de hoofdwinning de vele optredens op evenementen, en is de cd of limited edition vinylplaat bijzaak.
Want wat is nu precies de definitie van een 'hit'? Radio en platenzaak zullen je vertellen dat het totaal aantal verkochte platen een 'hit' maakt. Ik vind echter dat een hit een 'hit' is, als het iets bij de luisteraar losmaakt van binnen; een emotie, of energie. Zodra je wordt geraakt door muziek, vind ik dat een 'hit'.
Zelf mis ik programma's als Het Weeshuis. Zelf luister, koop en schrijf ik ook veel over muziek. Dus heb ik hier onder de noemer '[ALTIN]' een eigen soort van weeshuis, een kladblok, van alternatieve en indie hits waarvan ik vind dat iedereen deze minstens één keer moet horen en waarover ik graag wat meer vertel. [ALTIN] is oud, nieuw, en af en toe ook underground, maar heeft wat mij betreft altijd hitpotentie en grote waardering die het nooit heeft gekregen. De moderne artiest die wil doorbreken maakt tegenwoordig amper kans. Door contracten, pluggers, mainstream radio, noem maar op. Dus geef ik ze zelf die kans. Hier. Want ze verdienen het stuk voor stuk.