Underworld - Everything Everything

Gepubliceerd: donderdag 13 augustus 2020

Artiest Underworld
Titel 'Everything, Everything'
Stijl concert
Medium dvd
Label JBO, V2 Music, 2000
Tracks 9 + 2 bonus tracks
Speelduur 89 minuten
Live Gezien Lowlands 2002, Lowlands 2008

Karl Hyde en Rick Smith begonnen ooit als de band Freur in de jaren '80 en scoorden de eendags hit 'Doot Doot'. In 1988 kwam de naam Underworld tevoorschijn en samen met Darren Emerson zorgde het album 'Dubnobasswithmyheadman' voor een grote doorbraak. Niet veel later zorgde de film 'Trainspotting' voor een versnelling van het succes, door gebruik te maken van hun nummer 'Born Slippy'.

Na het (tijdelijke) vertrek van Emerson uit de band bleven Smith en Hyde fier overeind staan en bouwden hun succes verder uit tot internationale hoogten. Overal ter wereld zorgen zij voor uitverkochte concerten en massa's trouwe fans. Deze dvd 'Everything, Everything' is gemaakt in 1998 en 1999 en verslaat de hoogtepunten van hun optredens wereldwijd; toen nog met zijn drieën. Leuk detail is dat een tweede videokanaal synchroon loopt, waardoor je tijdens het kijken kunt schakelen tussen de optredens en de video art.

We treffen 9 tracks, plus nog 2 bonustracks aan en nog een aantal andere extra's. Er is dus flink werk van gemaakt. Zowel beeld als geluid zijn een waar spektakel, geheel in de 'experimentele' stijl die Underworld kenmerkt. Naast zeer persoonlijke teksten en opzwepende synthbeats is daar een lichtshow en ook vooral de hits die Underworld aan de top hebben gebracht. Veel liefde voor het publiek, wat wederzijds altijd wordt beantwoord. Met nummers als 'Push Upstairs', 'King Of Snake', de hit 'Born Slippy', maar ook 'Cowgirl' en het hypnotiserende en opzwepende 'Moaner' laten precies zien en horen waarom de heren zo succesvol zijn. Betere techno vind je haast nergens. Wij zijn al lang overtuigd.

Deze dvd is dus niet een langdurig concert op één locatie, maar een overzicht van hun nummers op diverse locaties in de wereld. In dat opzicht lijkt het hier en daar ook meer op een documentaire, maar het is en blijft een muzikaal hoogstandje én een mooi tijdsbeeld. 8/10