Op 27 juni 1862 wordt in Sakušak pri Juršincih bij Ptuj in het huidige Slovenië Janez Puh geboren. Hoewel hij begon met werken als smid op zeer jonge leeftijd, vestigde hij zich na zijn dienstplicht in 1885 in Graz, Oostenrijk, waar hij zich op de opkomende markt van fietsen richtte en fietsen begon te bouwen en te ontwikkelen. Omdat hier de Duitse taal werd gehanteerd, werd zijn naam automatisch Johann Puch.
In 1889 richtte hij zijn fabriek genaamd Styria Werke op en begon met de fabricatie van fietsen en vanaf 1903 volgden ook de motorfietsen. In 1904 construeerde hij zijn eerste auto, en ging daarmee in serieproductie in 1906. Drie jaar later werd de eerste propellermotor geproduceerd. In vijftien jaar tijd meldde hij meer dan dertig patenten aan. Al in 1912 telde de fabriek van Johann Puch ruim 1.100 werknemers. Zijn fabriek vormde de basis voor het latere Steyr-Daimler-Puch.
De Puch, zowel als twee- en vierwieler, was van 1903 tot 1987 in productie op de oorspronkelijke locatie. De rechten op de Puch motorfiets werden gekocht door het Italiaanse bedrijf Piaggio, dat onder anderen de Vespa produceert. De firma Steyr Puch bestaat nog steeds en produceert voornamelijk onderdelen voor grotere personenvoertuigen onder de naam Magna Steyr.
Janez Puh werd kort na zijn overlijden op 7 juli 1914 in Graz begraven. Zijn visie en kunnen als uitvinder, mechanicus en producent maakten van het merk Puch een wereldmerk, en deed in hoogtijdagen niet onder voor andere fabrikanten als Ford, Renault of Suzuki. Hoewel hij in Nederland voornamelijk bekend was als leverancier van bromfietsen zoals de MV en VS modellen en later de Maxi en Rider Macho modellen, leverden de fabriekscomplexen nog veel meer zaken als personenwagens als de Steyr Puch 650 en de Puch Imp, terreinwagens als de Puch G, militaire voertuigen als de Haflinger en de Pinzgauer (vernoemd naar Oostenrijkse paardenrassen), wapens, vrachtwagens en tractoren onder de naam Steyr en ontwikkelde producten die hun tijd vér vooruit waren, zoals de 100% elektrische Puch Maxi in 1973, 's werelds eerste racefiets frame van carbon en 's werelds eerste bromfiets met katalysator als Puch Maxi Plus in 1985.
We zullen de uiteindelijke opdeling, overnames en verkopen van het merk verder in detail bespreken in overige artikelen. Steyr-Daimler-Puch was een groot merk met visie en een gedreven ontwikkelingsafdeling, en wist zelfs internationaal wetswijzigingen door te voeren, maar ging uiteindelijk ten onder aan de internationale concurrentie. Puch was bekend om zijn degelijkheid, hoge kwaliteit, toekomstvisie en de sterke motoren, die immers de bergen moesten beklimmen. De nalatenschap van Johann Puch wordt echter vandaag de dag nog steeds trouw gekoesterd door een grote groep (voormalig) eigenaren, fans, (oud) personeel en er is zelfs een officieel Puch Museum in Graz. De vele originele in Oostenrijk gebouwde Puch producten worden nog steeds overal ter wereld dagelijks gebruikt.
Johann Puch ligt begraven op het Grazer Zentralfriedhof in Graz, Oostenrijk, in Veld 13b II 5.