Het is: .

16. Peugeot Buxy

Het is 1998 en ik kan een tweedehands Peugeot Buxy kopen. Het is een total loss verklaard model na een lichte aanrijding, en de schade valt relatief mee. De gegoten ophanging van de uitlaat (onderdeel van het motorcarter) is afgebroken en de kappen hebben wat krassen, meer niet. Voor 1200 gulden (€544,54) ben ik de eigenaar en ik maak een gebogen dubbele beugel over het carter heen als nieuwe bevestiging voor de uitlaat. Deze zit rotsvast.

Een standaard snelle Sito uitlaat eronder zorgt voor een mooi diep geluid. Door de aanrijding zit er een minimale luchtsleuf in het luchtfilter, wat een gierend geluid maakt als je gasgeeft; net een turbo. Met een flink pakket losse stickers werk ik alle kapschade weg. Ik verbouw en monteer een koplamprooster van een Puch Zip aan de voorzijde, ik monteer kristalwitte glazen voor de richtingaanwijzers en het achterlicht, van mijn oude werk heb ik nog een achterlichtlamp uit Taiwan die in vele kleuren gaat ronddraaien zodra je remt.

Als kers op de taart bestel ik een handgemaakte zadelhoes uit Frankrijk; die fabrikant deed ook de zadels voor bijvoorbeeld Paris-Dakar motorfietsen in opdracht. Het resultaat? Een geweldig rijdende scooter die zo rond de 65 km/uur reed, met een te gek geluid als je optrok en die nóóit problemen heeft gehad. Kwalitatief hetzelfde gevoel als bij mijn eigen, eerste Puch Maxi, die ik nog steeds heb op dat moment. 

Deze Buxy had een opbergvak in de voorkap onder de koplamp; de stalen benzinetank zat onder het zadel. De scooter had veel positiefs bekijks in de regio. Vooral de verlichting en het zadel waren vaak reden voor een kort gesprek. Ik kon hem met een kleine 900 gulden winst verkopen aan een kennis van me; die was er helemaal gek van. Voor het totaalbedrag kon ik met korting een gloednieuwe Peugeot Vivacity kopen, dus waarom niet?

Ik kocht van de verkoop die nieuwe Vivacity. Een dag na de verkoop van deze Buxy zag ik mijn kennis weer: in het verband en met grote tranen. Hij had de scooter opgevoerd en kon hem niet de baas, met een grote aanrijding tot gevolg. De Buxy was wederom total loss en kon niet meer gered worden. We hebben samen een flink potje gejankt om die scooter. Die Buxy was mijn alles.

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021. alle artikelen op deze site zijn 100% door mensen gemaakt en geschreven.

Waar Ik Voor Sta