Het is: .

Second Sight: Redemption CCG

Uitgave: Cactus Game Design
Jaartal: 1995
Soort: collectible card game
Aantal Kaarten: 162
Prijs Starter Origineel: $ 10,00 (100 kaarten)
Prijs Booster Origineel: $ 2,00 (8 kaarten)

Spelconcept:
Speltechnieken:

Artwork:


Laten we vooraf even duidelijk zijn: het gaat ons er niét om of een spel destijds flopte of succesvol was. Het gaat ons er ook niet om wat persoonlijke meningen van spelers / verzamelaars waren. Het gaat ons ook niet om verzamelwaardes of huidige prijzen. Het gaat ons maar om hoofdzakelijk één ding: is het spel het spelen / verzamelen waard vandáág de dag?

In een tijd waarin de meeste cardgames uitgebreide spelmechanismen kregen en waarin magie en technologie (Magic en Star Trek) de boventoon voeren, leek het Cactus Game Design lucratief om een nichemarkt aan te boren, waar dergelijke zaken niet werden gewaardeerd, laat staan gespeeld. En Amerika staat bekend om zijn religie in de samenleving, dus een Christelijk verzamelkaartspel moest het worden.

Op zich een hele logische gedachte en op zich ook niet verkeerd: spelenderwijs de Bijbel nóg beter leren kennen, voorzien van mooie afbeeldingen en bijbelse teksten. Het spelconcept gaat er over dat de speler een aantal helden verbeeld, die al spelend zoveel mogelijk verloren zielen moet zien terug te winnen van de duivel en al het slechte. Degene die aan het eind de meeste zielen heeft gewonnen, is de winnaar. Een zeer christelijke gedachte.

Natuurlijk zijn er ook kaarten in het spel die dit proberen te saboteren en het kwade voorstellen. Het spel, en de diverse expansiesets, is tot en met 2000 gepubliceerd, waarna het stilletjes van de markt verdween. Wat was er gebeurt met Redemption? Om te beginnen is het spelconcept uniek te noemen onder de CCG's. Het is -ook nu nog- zeer snel te leren en snel te spelen, daar ligt het niet aan.

De regels zijn duidelijk, de kaarten zijn van een goede kwaliteit en het artwork is mooi. Ook dat is allemaal geen enkel probleem. Redemption faalde destijds door een drietal belangrijke factoren, die een cascade veroorzaakten en uiteindelijk de productie deden staken. Allereerst was daar het probleem van verkooppunten. Gewone verkooppunten bestelden het spel niet, en christelijke mensen vind je niet zo snel in comicbook stores.

Het spel werd hoofdzakelijk leverbaar via christelijke boekwinkels, en dáár vind je juist weer geen traditionele CCG spelers en verzamelaars. De afzet was duidelijk dé bottleneck voor dit spel. Tel daarbij op dat het spelmechanisme wel goed was, maar voor CCG'ers in die tijd erg simpel, vergeleken met andere cardgames. Té simpel, zei men al gauw. Wat dus moest uitnodigen tot een vlot spelend spel, werd door de gevorderde spelers te eenvoudig gevonden.

Het derde feit was dat hierdoor -zeker in een uitgestrekt land als Amerika- de spelerspool erg dun was. Er waren in je eigen omgeving gewoon té weinig medespelers en verzamelaars van dit spel. Zo kwam na 5 jaar een einde aan Redemption.

Maar hoe zit dat anno 2022? Met Redemption zit het helemaal goed. Het spel is zoals gezegd erg snel aan te leren en te spelen. De religieuze kant van de kaarten maakt het tot een uniek verzamelkaartspel en het spelen gaat vlot en soepel. Nederland is bovendien een stuk kleiner dan Amerika, en we leven tegenwoordig in het internet tijdperk, waarin je zó contact hebt gelegd met andere spelers en verzamelaars.

De uitbreidingssets zijn ook een welkome aanvulling op de kleine basisset, die je binnen no-time hebt verzameld. Spelen van Redemption is leuk; onthoud dat de meeste christenen het CCG-concept niet kennen en dan is dit spel een welkome introductie in de wereld van verzamelkaartspellen. Redemption is misschien wat eenvoudig voor gevorderde CCG spelers, maar het speelt vlekkeloos, het verzamelt snel én je maakt er nieuwe christelijke vrienden mee.

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021. alle artikelen op deze site zijn 100% door mensen gemaakt en geschreven.

Waar Ik Voor Sta