Tussenmaatje: Creative Nomad DAP

Het is eind 2002 als Creative één van zijn meest succesvolle spelers uitbrengt: de Creative Nomad DAP (Digital Audio Player). Een multi-format speler die gebruikers van de walkman, maar vooral de discman moeten overhalen naar het digitale tijdperk met een speler in dezelfde afmetingen als een cd-speler. Men had kunnen kiezen voor de afmetingen van een pakje sigaretten, maar juist een identieke uitstraling zorgt ervoor dat in de winkel klanten al snel aandacht krijgen voor dit vrij nieuwe product.

Met een ingebouwde opslagcapaciteit van 6 gigabyte (in een tijd waarin 16 en 32 megabyte de norm waren) is dit ruim voldoende voor 120 cd's; ruimschoots méér dan de gemiddelde audio liefhebber thuis bezat. Via de bijgeleverde USB kabel wordt het apparaat aangesloten op de computer thuis en met de gratis verkrijgbare software is het rippen (omzetten van de audio van de cd naar een digitaal bestand) van je eigen cd's kinderspel. Tel daarbij op dat internet in elke huiskamer begon door te breken, en voeg daar een gratis website als Napster aan toe, en je hebt het ideale recept voor groot succes. In principe kon je nu met iedereen ter wereld anoniem muziek delen, downloaden, en beluisteren dan wel opslaan.

Het was dan ook een doorn in het oog van de muziekindustrie, dit soort apparaten. Het zou illegaal kopiëren in de hand werken, de muziek hoefde door het digitale formaat nooit meer vervangen te worden (digitaal is eeuwig tenslotte), en door de ripinstellingen te zetten op studiokwaliteit, kreeg je de meest heldere audio voorgeschoteld. Digitaal was niet langer de toekomst, maar hier en nu. Bij de speler werd eveneens een goedkoop modelletje hoofdtelefoon geleverd, plus een netstroomvoeding. 

De speler kon ook mobiel worden gebruikt met 4 (oplaadbare) penlight batterijen, goed voor zo'n vijfeneenhalf uur aan mobiele muziek. De bijgeleverde software kon gebruikt worden om de speler op de computer te laten afspelen, of om audio cd's te rippen naar het apparaat. De mogelijkheden waren legio. Voorop in het midden zat een groot lcd-scherm met weergave voor tracks, trackinfo, en het formaat van het bestand. Rip je standaard, dan was WAV-formaat de norm en afspeelbaar. Windows deed een vruchteloze poging met het eigen WMA-formaat, wat deze speler ook ondersteunt, maar dat wordt amper gebruikt. Het meest populaire formaat is MP3 en dat is ook universeel dé standaard geworden.

De knoppen en behuizing voelen plastic en goedkoop aan, maar de speler reageert snel en direct. De display is erg helder en goed leesbaar. Het geluid (zowel in dynamiek als in kwaliteit) zijn beter met een eigen hoofdtelefoon en inderdaad van studiokwaliteit. Je kunt eventueel ook 2 losse kleine speakers aansluiten zodat je als het ware een microset hebt, maar met de kleine 1,8 mm jack aansluitingen is dit meer sier dan effectief, gezien de kleine versterker die het herbergt.

Zoals gezegd, dit ontwerp was identiek aan enkele cd discman spelers, om mensen over te halen om digitaal te gaan. Sony - op dat moment de grootste in walkmans en discmans - blijft tegenwerken met eigen geheugenkaarten en eigen geluidsformaten. Een strijd die ze uiteindelijk moeten opgeven. De grootte is wat overdreven maar zoals gezegd niet groter dan de discmans uit diezelfde tijd. De software is matig, maar voldoet, hoewel er veel betere gratis verkrijgbare alternatieven zijn. Toch complimenteert dit de product presentatie, net zoals de bijgeleverde hoofdtelefoon.

Al met al zijn er door Creative heel veel soorten spelers uitgebracht in de 00's, in deze DAP Jukebox lijn. Consumenten gingen het digitale voordeel ontdekken, net als het (al dan niet illegale) delen van bestanden. Het multiformat afspelen van MP3, WMA en WAV maakte deze speler een stuk gewilder dan Sony's eigen digitale varianten. En tot vandaag de dag toe wordt er flink gehandeld in deze tweedehandsspelers, omdat inmiddels ook de ingebouwde opslag eenvoudig te vervangen blijkt door nog veel grotere exemplaren. 

En omdat MP3-spelers geen bewegende onderdelen hebben verder, slijt er in de praktijk ook amper tot niets aan. Ze blijven hun werk gewoon doen en zijn eenvoudig uit te breiden of te repareren.

Wie Ik Ben

oprichter en oud-voorzitter Puch Touring Club Nederland 1987 t/m 1994, oprichter en oud-voorzitter Stichting Bevordering Bromfietsgebruik 1991 t/m 1994, oprichter en oud-webmaster De Grootste Puch Maxi Site Ter Wereld 1998 t/m 2001, naamtegel @ Boompjeskade, Rotterdam sinds 1998, naam in atomen geschreven op aluminium target marker, geland door Hayabusa ruimtesonde in 2005 op asteroide 1998 SF 36, oprichter en oud-webmaster Back to Lowlands community 2001 t/m 2009, officieel verkozen tot 'Ultimate Diehard Lowlander' door Oor Magazine in  2005, oprichter en oud-webmaster Low-Lands.nl fansite 2005 t/m 2022, officieel verkozen tot Time Magazine's 'Person Of The Year' 2006, oud-recensent MusicFrom.nl 2006 t/m 2013, co-houder van 1 wereldrecord in 1986 en 2 wereldrecords in 2008, oud-recensent 3voor12 Overijssel 2007 t/m 2009, oprichter en oud-webmaster Nirwana Tuinfeest startpagina 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster NirwanaFestival twitter 2009 t/m 2021, oprichter en oud-webmaster Zwolz.nl wijkwebsite Zwolle Zuid 2010 t/m 2012, directeur/eigenaar en oprichter van webshop Pandorrah.nl 2012 t/m heden, naam naar Mars gevlogen aan boord van NASA's Orion Flight Test 2014, oprichter en oud-webmaster spellensite Collect.One 2015 t/m 2020, oprichter en oud-webmaster 27MC.org 2020 t/m 2021. alle artikelen op deze site zijn 100% door mensen gemaakt en geschreven.

Waar Ik Voor Sta